"Somos lo que compartimos"

dijous, 27 de març de 2008

Som allò que compartim

Com deia en l'anterior entrada, gràcies al Google Reader, estic llegint posts de blocs molt interessants. Ací en deixo un que m'ha agradat molt! Espero que a vosaltres també!

Google Reader

Hola a tothom!

Durant aquestes vacances de Pasqua he entrat quasi diàriament a Google Reader i he anat explorant les novetats que anaven apareixent als blocs i webs que tinc agregats.

Així mateix he anat agregant d'altres blocs i webs que m'han resultat interessants. D'aquesta manera, he aprés la gran funció d'aquesta eina... la informació que m'interessa ve a mi... ja no he d'anar a buscar-la com ho feia abans.

A banda de blocs que tracten de Noves Tecnologies i Educació, tinc també agregat el fòrum de la web del meu poble i m'arriben tots els missatges que allí s'escriuen, així com les notícies del diari SPORT i del AVUI+.

Gràcies al Google Reader he llegit posts molt interessants!

D'altra banda, he intentat millorar el bloc (li he posat un rellotge, un comptador de visites, he completat el perfil i he fet un enllaç amb el diari AVUI+ en el qual apareixen titulars de les notícies destacades)

Acabeu de passar unes bones vacances per a tornar amb totes les forces!

Salut!



TENDENCIAS EN EDUCACIÓN EN LA SOCIEDAD DE LAS TECNOLOGÍAS DE LA INFORMACIÓN

Jordi Adell (Universitat Jaume I de Castelló de la Plana)


Adell, J. (en premsa). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. En M. Area (Coord.): Educar en la sociedad de la información. Bilbao: Descleé de Brouwer.


Aurora Monfort Puig

Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació.

2n Mestre/a, especialitat d'Educació Infantil

Curs 07-08 Universitat Jaume I


Aquest article té l'objectiu d'analitzar els canvis produïts per l'aparició de les noves tecnologies, canvis que han donat lloc a la societat de la informació. A banda d'explicar les conseqüències que de l'aparició de les TIC en la nostra societat, l'autor té l'objectiu que els lectors reflexionem sobre el paper de l'educació en la societat. És a dir, proposa que el món educatiu s'adapte als canvis tecnològics per a formar infants i joves capaços de moure's en el món de les NTIC, que es converteixquen en persones crítiques per a seleccionar informació, ja que el problema no és la quantitat d'informació, sinó la selecció d'aquesta.

El text està estructurat seguint el següent esquema:

  • Introducció

  • L'evolució de les tecnologies de la informació i la comunicació

  • Les noves tecnologies de la informació i la comunicació

  • Algunes repercussions de les noves tecnologies

  • Cap a la societat de l'aprenentatge

  • El ritme del canvi: aprenentatge al llarg de tota la vida i cultura general

  • Nous entorns d'ensenyament/aprenentatge

  • Nous rols per a les institucions educatives

  • Nous rols per a docents i discents

  • Nous materials d'ensenyament/aprenentatge

  • Corol·lari: Educar és una tasca centrada en el futur

En síntesi, podem definir la societat de la informació com un conjunt de transformacions que canviaran la base material de la nostra societat.

La introducció de les NTIC en tots els àmbits de les nostres vides fa que canviem la nostra manera de fer les coses i, fins i tot, la nostra manera de pensar. Les NTIC estan canviant les nostres vides, la nostra societat i la nostra cultura. Podem dir, que durant la història de la humanitat, els canvis tecnològics han anat transformat l'ésser humà. Per tant, els mitjans de comunicació i les tecnologies de la informació han tingut un paper rellevant en la història humana: han donat lloc a canvis en l'organització social i en la pròpia cognició humana.

En l'article, l'autor ens detalla els quatre grans canvis o revolucions: el llenguatge oral (la parla), l'escriptura (el llenguatge escrit), la impremta i la revolució dels mitjans electrònics i la digitalització. Dins d'aquesta última revolució estem immersos actualment. Podríem afirmar que ja estem plenament assentats en una societat plena d'aplicacions analògiques; com el telèfon, la radio, la televisió, el fax...; i que en l'actualitat estan vivint un procés de digitalització.

En aquesta era digital és on ens trobem, nosaltres i el nostre futur alumnat. Per tant, hem de formar aquest alumnat per al món en que viu, el món digital, el món de les NTIC.

Després d'introduir les NTIC, l'autor ens mostra algunes de les seues repercussions, com són la saturació i el bombardeig d'informació. El problema, com ja he afirmat anteriorment, és seleccionar la informació. També cal distingir entre informació i coneixement. El coneixement implica informació interioritzada i adequadament integrada en les estructures cognitives d'un subjecte. Per tant, com a futurs docents, hem de tindre clares les característiques i les necessitats del nostre alumnat, de manera que puguem donar resposta a aquestos problemes.

Una altra de les conseqüències de les noves tecnologies és la transformació dels dos condicionants en la comunicació: l'espai i el temps. Les xarxes informàtiques eliminen la necessitat de que els participants en una activitat coincideixquen en l'espai i en el temps.

La tercera conseqüència té molta importància en el món educatiu: es tracta de la interactivitat, la possibilitat que emissor i receptor canvien els seus rols i intercanvien missatges.

En l'apartat “ Cap a la societat de l'aprenentatge”, l'autor ens planteja com està d'endarrerit l'àmbit educatiu pel que fa a les noves tecnologies, respecte d'altres àmbits, com per exemple el mèdic.

En la societat de l'aprenentatge té molta importància l'aprenentatge al llarg de tota la vida i la cultura general, es donen nous entorns d'ensenyament/aprenentatge, nous rols per a les institucions educatives, nous rols per a docents i discents, i nous materials d'ensenyament/aprenentatge.

La conclusió de l'autor es pot resumir en la següent frase: educar és una tasca centrada en el futur. Les xarxes informàtiques obrin les aules al món, permeten la comunicació entre les persones eliminant les barreres de l'espai i el temps, d'identitat i estatus. Les NTIC estan transformant tot el que envolta les escoles. Per tant, el paper de l'escola no ha de ser el de font d'informació, sinó el de font de coneixement, d'hàbits i valors. Els docents haurem de redefinir el nostre paper en la societat de la informació.

Tothom hauria de tindre accés a les NTIC; per tant, els poders públics haurien de facilitar l'accés a aquestes perquè no augmenten les diferències socials.

Des del meu punt de vista,l'autor ha aconseguit el seu propòsit: fer reflexionar al lector sobre la importància de les NTIC en la nostra societat i sobretot, les implicacions d'aquestes en l'àmbit educatiu. En general, estic d'acord perquè un dels objectius de l'educació és preparar als ciutadans per a la vida, és a dir, per a viure en aquesta societat. Per tant, penso que les noves tecnologies han d'estar presents en la vida de l'aula, a l'igual que ho estan fora d'ella.

Per afrontar aquest repte cal,entre altres coses, una bona formació del professorat (tant pel que fa a la formació inicial, com a la permanent) i un augment dels recursos tecnològics en les aules.

Hauríem d'arribar a un compromís: en arribar a una aula com a mestres, fer el que estiga en les nostres mans (aprofitar els recursos que tinguem) perquè els nostres alumnes treballen amb les NTIC dins i fora de l'aula.


La blogosfera educativa i la llista de favorits

dimecres, 12 de març de 2008

Hola a tothom!


En primer lloc, cal dir que per a realitzar aquesta tasca (buscar blogs) he utilitzat els cercadors de blogs següents: Technorati, Google Blogs i BlogPulse. Amb l'ajuda d'aquestos cercadors, sobretot del Google Blogs, he anat trobant blogs que parlen d'Educació Infantil i de Noves Tecnologies. També m'agradaria dir que, en alguns moments, d'un blog passava a altres blogs que la mateixa pàgina em recomanava, i així successivament... anava passant d'un blog a un altre!


En segon lloc, per anar recollint la informació, he anat copiant els enllaços del blogs que em resultaven interessants en un document de text. Seguidament, he fet una tria (perquè en tenia molts) i m'he quedat amb els 15 blogs que més m'han agradat.


1. EDUCACIÓ INFANTIL: FORMIGUES, GARSES I DOFINS

http://lafontanaei.blogspot.com/

Aquest és un dels Blog de l'Escola Pont de Larcada, en concret, el que han dedicat a l'Educació Infantil. És una mena de diari on apareixen experiències de l'aula. El Blog principal de l'escola és: http://www.pontdelarcada.blogspot.com/

En aquest apareixen una sèrie d'enllaços a la resta de Blogs específics de les etapes educatives, i d'altes escoles.


2. InfanTIC - EL BLOC D'EDUCACIÓ INFANTIL. CEIP PAU ROMEVA

http://infantilpauromeva.blogspot.com/

Aquest bloc pretén oferir una mostra de les activitats que realitza l'alumnat d'Educació Infantil. Hi ha fotografies, vídeos, àudio i enllaços a pàgines web interessants. Disposen d'una aula TIC mòbil amb un projector i ordinadors portàtils amb connexió inal·làmbrica a Internet, convertint qualsevol de les classes d'Educació Infantil en una aula multimèdia.

És un blog interessant per la gran quantitat d’activitats que es realitzen al parvulari d’aquesta escola. Les explicacions dels posts són clares i van acompanyades de moltes imatges. Aquest blog dóna molta informació als pares respecte a tot allò que s’està fent a l’escola. També cal destacar la llista d'enllaços i webs recomanades que hi ha en aquest blog.


3. CPEE Gloria Fuertes. UN BLOG PARA TODOS

http://catedu.es/arablogs/blog.php?id_blog=32

En aquest Blog, alumnat i professorat de diferents nivells educatius, escriuen coses interessants que han fet a l'aula o conten experiències que els han passat fòra de l'aula a la resta de companys.


4. PESCANT IDEES

http://pescantidees.blogspot.com/

En aquest blog apareixen diverses experiències d'aula i recursos molt interessants. També cal destacar la gran quantitat de portes que ens obri a través de les llistes d'enllaços a blogs i webs, així com la bona organització del blog (etiquetatge, distribució en calaixos).

En el calaix de les TIC trobem molts recursos interessants. Podem anar directament amb aquest enllaç:

http://pescantidees.blogspot.com/search/label/TIC


5. FEM MÚSICA! Aula de música del CEIP Sant Martí d’Arenys de Munt

http://blocs.xtec.cat/femmusica/

Com bé diu el títol en aquest Blog es fa Música: en Educació Infantil i en Primària. La seua organització en diferents categories (nivells educatius) ens permet escollir només els posts que es centren en Educació Infantil; així podem veure, entre d'altres coses, vídeos de nens i nenes cantant i ballant diverses cançons. Podem anar directament amb aquest enllaç: http://blocs.xtec.cat/femmusica/category/infantil/


6. DOLORS TODOLÍ

http://dolorstodoli.blogspot.com/

En aquest Blog apareixen diverses activitats realitzades a l'aula d'Educació Infantil, Projectes, etc. És un gran sac de recursos i idees per a treballar el reciclatge i l'Educació Plàstica.

Dolors Todolí és mestra d´Educació Infantil, Escriptora i il·lustradora de contes. Participe en el consell de redacció de la revista In-fàn-ci-a. Escriu articles al voltant de l´Educació dels més petits. També és conta contes en el seu temps lliure a les Biblioteques de Gandia i els voltants i imparteix cursos de formació del professorat en els CEFIRES de la Comunitat.


7. C.E.I.P."QUINTA PORRÚA". EDUCACIÓN INFANTIL. SANTANDER

http://infantilporrua.blogspot.com/

Aquest és un altre diari d'una aula, en ell apareixen les activitats que realitzen els nens a classe mitjançant vídeos, imatges i presentacions.

Especialment, m'ha cridat l'atenció el següent post: Nuevo pupitre digital para infantil

http://infantilporrua.blogspot.com/2008/02/nuevo-pupitre-digital-para-infantil.html

Apareixen nombrosos enllaços interessants, també apareix un enllaç cap al Blog principal de l'escola:

http://cosasdeporrua.blogspot.com/


8. RECURSOS PARA EDUCACIÓN INFANTIL

http://marife.wordpress.com/

En aquest blog apareixen nombrosos recursos didàctics per utilitzar en les aules d'Educació Infantil.

Aquestos recursos, són molt útils, tan per a pares i mares, per a mestres i per a infants. A més a més, podem trobar molts enllaços relacionats amb pàgines del món educatiu. Els recursos estan classificats per nivells i matèries i presenta una molt bona distribució.


9. BLOG DEL COLEGIO BARTOLOMÉ COSSIÓ

http://bartolome.wordpress.com/

D'aquest enllaç principal del Col·legi Bartolomé Cossió podem escollir el referent a la nostra especialitat, l'Educació Infantil, d'entre les demés especialitats i opcions que apareixen.

http://bartolome.wordpress.com/category/alumnos/alumnos-infantil/

En el blog específic d'Educació Infantil apareixen diferents treballs i experiències que els nens i les nenes han realitzat, d'aquesta manera, es veu la participació de l'alumnat en els diferents treballs (dibuixos, contes...). També està obert a les famílies i ens ofereix enllaços molt interessants.

M'agradaria comentar que els autors d'aquest blog es consideren Blogfesores i Blogfesoras, per la qual cosa han firmat el Manifest (Mario Nuñez i Mario Molina) que podeu llegir en el següent enllaç:

http://www.blogfesor.org/manifiesto3.htm

Tal vegada, algun dia, nosaltres també firmem aquest manifest i tinguem un blog on exposem les experiències de la nostra aula d'Educació Infantil en relació a les Noves Tecnologies i a totes les demés àrees.


10. DE MESTR@ A MESTR@

http://demestra.blogspot.com/

Aquest és un blog de recursos per a l'aula, on també apareixen articles d'opinió, entrevistes i referències sobre educadors i bones pràctiques educatives. Està administrat per Carme Barba Corominas. Des de fa temps s'ha traslladat a la següent adreça:

WEBQUESTCAT: COMUNITAT CATALANA DE WEBQUEST

http://blocs.xtec.cat/webquest/

Aquesta pàgina és molt completa pel que fa a: enllaços a pàgines web i blogs, distribució en moltíssimes categories, etc. El problema és que no fa una clara referència a l'Educació Infantil; seria més apropiat per a Educació Primària i Secundària.


11. EDUCACIÓN INFANTIL. LOS PEQUES DEL COLE

http://blog.educastur.es/lospeques/

Aquests és un blog jove, encara té poques entrades, però està molt ben organitzat (3, 4 i 5 anys). En ell apareixen notes informatives dirigides als pares i es mostren tallers i projectes que s'estan realitzant a l'aula.


12. ESCUELA DE EDUCACIÓN INFANTIL GLORIA FUERTES

http://blog.educastur.es/gloriafuertes/

El que especialment destacaria d'aquest blog és la gran col·laboració entre l'escola i les famílies. En aquest blog apareixen les experiències diàries de l'alumnat a l'aula: notícies, fets destacats, treballs, projectes, eixides escolars, etc.


13. COSILLASDEMAESTRILLAS

http://cosillasdemaestrillas.blogspot.com/

El motiu de creació d'aquest blog, és el propi aprenentatge de l'autora, una mestra d'Educació Infantil. És el que estem fent nosaltres en aquesta assignatura, però des d'un curs de formació. Penso que un bon professional ha d'anar reciclant-se permanentment. És aquesta la idea que m'agradaria destacar d'aquest espai: la nostra formació com a mestres no ha d'acabar quan tanquem l'expedient d'aquesta titulació... hem de continuar, i no només pel que fa a les Noves Tecnologies. Tanmateix, podem vore experiències d'aula molt interessants.


14. BLOG DEL AULA: 3ºB DE EDUCACIÓN INFANTIL

http://blogde3binfantilguadalupe.blogspot.com/

Aquest és un espai dedicat a les famílies: els pares, les mares i el propi alumnat de la classe de 3r B d'Educació Infantil de l'Escola Virgen de Guadalupe (Badajoz). En aquest cas, s'utilitza el blog com a mitjà de comunicació entre l'escola i la família.


15. TEGRIÑA. EEI MONTE DA GUÍA

http://montedaguia.blogspot.com/

Aquest blog és una mena de diari d'aula on s'expliquen coses importants que han passat a l'aula. Així mateix és una font de contes, llibres, jocs, cançons etc. per a alumnat d'Educació Infantil. Està en gallec però es pot entendre bastant bé.


També m'agradaria destacar la següent pàgina web:

http://pizarramaxica.craescuela.net/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

http://pizarramaxica.craescuela.net/index.php?option=com_content&task=view&id=5&Itemid=2

http://pizarramaxica.craescuela.net/videos/aula.mpg

http://pizarramaxica.craescuela.net/videos/pda.MPG

No es tracta d'un blog, és la pàgina web del CRA PIZARRAMAXICA (Ponteceso, Galicia). Us convido a entrar i veure com treballen en aquest CRA! Està en gallec, però s'entén en facilitat. No us perdeu els vídeos!


En tercer lloc, analitzant cada blog amb més deteniment, he tornat a fer una selecció dels 5 (Top Five!!) que, des del meu punt de vista són els que parlen més d'Educació Infantil i de Noves Tecnologies. Com que ja he detallat cada blog en l'apartat anterior, els cito a continuació. També cal dir que els he afegit a una llista d'enllaços del blog.


1. InfanTIC - EL BLOC D'EDUCACIÓ INFANTIL. CEIP PAU ROMEVA

http://infantilpauromeva.blogspot.com/


2. PESCANT IDEES

http://pescantidees.blogspot.com/


3. DOLORS TODOLÍ

http://dolorstodoli.blogspot.com/


4. C.E.I.P."QUINTA PORRÚA". EDUCACIÓN INFANTIL. SANTANDER

http://infantilporrua.blogspot.com/


5. BLOG DEL COLEGIO BARTOLOMÉ COSSIÓ

http://bartolome.wordpress.com/


El post que més m'ha agradat ha sigut: Nuevo pupitre digital para infantil

http://infantilporrua.blogspot.com/2008/02/nuevo-pupitre-digital-para-infantil.html

publicat en el blog C.E.I.P."QUINTA PORRÚA". EDUCACIÓN INFANTIL. SANTANDER

http://infantilporrua.blogspot.com/ el dia 8 de febrer de 2008.


Aquesta entrada ens presenta un pupitre: KIDSMART. Es tracta d'un centre informàtic d'aprenentatge, pot ser utilitzat per dos alumnes al mateix temps. És una nova experiència que tracta d'integrar les TIC en l'alumnat d'Educació Infantil.

Durant aquest curs, 15 escoles de Cantàbria durant ha terme aquesta nova experiència amb la qual es pretén desenvolupar la utilització de les Noves Tecnologies, generar competències i estratègies de coneixement en els nens i les nenes, integrar l'ordinador en l'aula i aportar als infants un accés equitatiu a les Noves Tecnologies.


Amb aquesta activitat he aprés a buscar blogs en la xarxa, a llegir blogs dedicats a l'Educació Infantil i les Noves Tecnologies i, especialment, a pensar en noves possibilitats que ens ofereixen els blogs. Realitzar aquesta tasca m'ha fet reflexionar sobre les múltiples aplicacions dels blogs: compartir experiències, recursos, aprenentatge, etc.

També m'agradaria destacar que ara, amb el Google Reader i l'activitat de compartir el nostre blog amb la resta de companyes i companys, serà més fàcil llegir el que anem penjant en aquest espai, i així, compartirem les reflexions sobre les pràctiques que fem i podrem entrar en els blogs i webs que hem pescat del gran oceà de la xarxa... segur que entre totes i tots... haurem fet una bona recerca, una bona “mariscaeta”!


A gaudir-la! XD


Bon profit!